Hjem Login
Albumliste Seneste uploads Seneste kommentarer Mest viste Højeste karakter Mine Favoriter Søg
Hjem > Postkort fra Struer. > Institutioner i Struer

Rode_kors1.jpeg
132 visningerRøde Kors Hjemmet i Voldgade. Lederen af hjemmet i 1970érne var Diakon Winther, der boede i en villa, der lå bag hjemmet ned mod "Gryden". I dag bliver boligen brugt til aflastning for demente, stedet hedder nu Lærkehuset.
Kortet er sendt den 28. april 1964 fra Struer til Kommunehospitalet i København.
Porto: 25-øre brun Frederik IX.
Rode_kors1_1.jpeg
117 visningerLuftfoto af Røde Kors Hjemmet i Struer. Blokkene th. er i dag revet ned, bag Røde Kors ligger "gryden", skoven var et yndet sted for os drenge at lege i. Min mor Grethe Tove Søndergaard var nattevagt på hjemmet i 17 år. I baggrunden ses Kilen og markerne ud mod Resen i nord.
Kortet er sendt den 17. december 1960 fra Struer til Feldborg pr. Skive.
Porto: 2x 10-øre grøn bølge og julemærke 1960.
borger1.jpeg
125 visningerStruer Borger -og Realskole som den så ud i 1910. I 1950érne blev der bygget ny gymnastiksal og nye toiletter, jeg kan svagt huske den gamle runde toiletbygning. I skolegården var der et par store træer med bænke om, her sad vi mere rolige elever og snakkede om lektier - kærester
Kortet er ikke sendt.
borger2.jpeg
123 visningerMotivet er den Kommunale Skole i Struer (Borgerskolen). I forlængelse af skolebygningen th. lå det gamle alderdomshjem på hjørnet af Skolegade/Bjerggade, hjemmet blev lukket i 1932 da man indviede Enggården.
Kortet er sendt den 11. november 1908 fra Struer til Hundslund.
Porto: 5-øre grøn Frederik VIII.
borger3.jpeg
120 visningerStruer Borger Skole i 1911, vejen tv. er Tværgade og th. Skolegade. Der var en stor pæn have foran bygningen ---men her måtte eleverne ikke færdes. Det var i 1917 ansat en overlærer C. F. Madsen og 17 andre lærer. Der var i mange år spektakler og kontroverser med skolekommisionen om lærer ansættelserne og lønnen til lærerne.
Kortet er ikke sendt.
borger4.jpeg
115 visningerFotografisk postkort af den østlige del af Skolegade med Struer Borger -og Realskole tv. dernæst er det det ganle alderdomshjem på hjørnet af Skolegade/Bjerggade. Bag hestevognen ses Bjerggade. Th. er der private beboelser og bag hækken lå fru. Sønderups utrolig populære is - chokolade og slik forretning.
Kortet er sendt den 15. marts 1913 fra Struer til Frederikshavn.
Porto: 5-øre grøn bølge.
borger5.jpeg
107 visningerSom det ses på kortet fra Borgerskolen er den nye fløj ikke bygget. Tilbygningen der kom var i 4 etager. I kælderen var der et stort skolekøkken og et mindre maskinskrivnings lokale, første og anden etage var alm. klasseværelser, i tagetagen var der Fysik og
Naturhistorielokaler.
Kortet er sendt den 26. juni 1913 fra Struer til Roskilde.
Porto: 5-øre grøn bølge.
borger6.jpeg
88 visningerRealskolen blev bygget på hjørnet af Skolegade og tværgade omkring 1885. Fra Kommunen fik realskolen i 1915 i gennemsnit for de 5 klasser kr. 9,80 i skolepenge. Mange af nabokommunerne betalte 25-30% mere. Her gik jeg i skole fra 1956 - 1964 hvor jeg kom i lære på Grand Hotel som tjenerelev.
kortet der er fra 1960érne er ikke sendt.
borgenskolen.jpeg
74 visningerKortet der er tegnet i 2020 af Niels Ove Godballe er ikke sendt.
Motiv: Struer Borger -og Realskole. Gymnastiksalen og det runde toilet i skolegården.
Porto: Mangler frimærke.
borger7.jpeg
93 visningerLidt specielt postkort hvor fotografen har stået på taget af Struer Borger -og Realskole . Motivet er Struer by set mod syd/øst hen over byens tage. De to højeste bygninger i baggrunden er Struer Vandtårn i Tårngade fra 1908 og DSB´s administrationsbygning i Jyllandsgade bygget i 1917 ---men ændret til gymnasium i 1938.
Kortet er sendt den 23. marts 1947 fra Struer til Søborg.
Porto: 15-øre lusegrøn Christian X.
borger7_1.jpeg
91 visningerFotografisk postkort af Struer Realskoles Drenge Idræts Forening under en udflugt i 1910. Udflugterne gik ofte til bakkerne ved Lemvig. Orkesteret var let genkendelig på deres matros uniformer, men Struer var jo også en havneby, der i 1910/15 blev anløbet af mere end 100 fragtskibe om året.
Kortet er ikke sendt.
borger8.jpeg
110 visningerHer ses et kort af Struer Realskoles Drenge Idræts forening under en parade på Springvandstorvet. Bag drengene hen af Østergade, hen mod Aggers Manufaktur forretning - T. V. Jensens Tømmerplads og Bager Hollerises hyggelig serveringshave.
Kortet er ikke sendt.
oster1.jpeg
137 visningerStruer Øster Skole. I 1947 begyndte man i byrådet og i den almindelige offentlighed at tale om en ny Østre Borgerskole. Da byrådet besluttede at starte byggeriet der kostede næsten 2,5 million, blev det den hidtil største investering i byens historie. Skolen fik også tilknyttet Skolelæge ordning og skole tandlæger. Man begyndte at bruge skolen allerede i 1955 men den blev først officielt indviet i 1957.
Kortet er ikke sendt.
oster2.jpeg
156 visningerDet blev børn fra Struers østlige del der blev tilknytter Østre Skole. Skolen kom senere til at danne overbygning på Realskolen og Gimsing Skole. I kælderen var der også indrettet ungdomsklub og Struer Skytteforening havde deres vinterskydebaner.
Kortet er ikke sendt.
folke1_1.jpeg
107 visningerStruer Folkedansere viser deres flotte dragter frem under høsten en varm og solrig sommerdag i Resen. Mændene arbejder med at skære og sammenrive kornet, medens kvinderne stakker kornet.
Kortet er ikke sendt.
47 filer på 4 side(r) 1