|
|

132 visningerRøde Kors Hjemmet i Voldgade. Lederen af hjemmet i 1970érne var Diakon Winther, der boede i en villa, der lå bag hjemmet ned mod "Gryden". I dag bliver boligen brugt til aflastning for demente, stedet hedder nu Lærkehuset.
Kortet er sendt den 28. april 1964 fra Struer til Kommunehospitalet i København.
Porto: 25-øre brun Frederik IX.
|
|

117 visningerLuftfoto af Røde Kors Hjemmet i Struer. Blokkene th. er i dag revet ned, bag Røde Kors ligger "gryden", skoven var et yndet sted for os drenge at lege i. Min mor Grethe Tove Søndergaard var nattevagt på hjemmet i 17 år. I baggrunden ses Kilen og markerne ud mod Resen i nord.
Kortet er sendt den 17. december 1960 fra Struer til Feldborg pr. Skive.
Porto: 2x 10-øre grøn bølge og julemærke 1960.
|
|

125 visningerStruer Borger -og Realskole som den så ud i 1910. I 1950érne blev der bygget ny gymnastiksal og nye toiletter, jeg kan svagt huske den gamle runde toiletbygning. I skolegården var der et par store træer med bænke om, her sad vi mere rolige elever og snakkede om lektier - kærester
Kortet er ikke sendt.
|
|

123 visningerMotivet er den Kommunale Skole i Struer (Borgerskolen). I forlængelse af skolebygningen th. lå det gamle alderdomshjem på hjørnet af Skolegade/Bjerggade, hjemmet blev lukket i 1932 da man indviede Enggården.
Kortet er sendt den 11. november 1908 fra Struer til Hundslund.
Porto: 5-øre grøn Frederik VIII.
|
|

120 visningerStruer Borger Skole i 1911, vejen tv. er Tværgade og th. Skolegade. Der var en stor pæn have foran bygningen ---men her måtte eleverne ikke færdes. Det var i 1917 ansat en overlærer C. F. Madsen og 17 andre lærer. Der var i mange år spektakler og kontroverser med skolekommisionen om lærer ansættelserne og lønnen til lærerne.
Kortet er ikke sendt.
|
|

115 visningerFotografisk postkort af den østlige del af Skolegade med Struer Borger -og Realskole tv. dernæst er det det ganle alderdomshjem på hjørnet af Skolegade/Bjerggade. Bag hestevognen ses Bjerggade. Th. er der private beboelser og bag hækken lå fru. Sønderups utrolig populære is - chokolade og slik forretning.
Kortet er sendt den 15. marts 1913 fra Struer til Frederikshavn.
Porto: 5-øre grøn bølge.
|
|

107 visningerSom det ses på kortet fra Borgerskolen er den nye fløj ikke bygget. Tilbygningen der kom var i 4 etager. I kælderen var der et stort skolekøkken og et mindre maskinskrivnings lokale, første og anden etage var alm. klasseværelser, i tagetagen var der Fysik og
Naturhistorielokaler.
Kortet er sendt den 26. juni 1913 fra Struer til Roskilde.
Porto: 5-øre grøn bølge.
|
|

88 visningerRealskolen blev bygget på hjørnet af Skolegade og tværgade omkring 1885. Fra Kommunen fik realskolen i 1915 i gennemsnit for de 5 klasser kr. 9,80 i skolepenge. Mange af nabokommunerne betalte 25-30% mere. Her gik jeg i skole fra 1956 - 1964 hvor jeg kom i lære på Grand Hotel som tjenerelev.
kortet der er fra 1960érne er ikke sendt.
|
|

74 visningerKortet der er tegnet i 2020 af Niels Ove Godballe er ikke sendt.
Motiv: Struer Borger -og Realskole. Gymnastiksalen og det runde toilet i skolegården.
Porto: Mangler frimærke.
|
|

93 visningerLidt specielt postkort hvor fotografen har stået på taget af Struer Borger -og Realskole . Motivet er Struer by set mod syd/øst hen over byens tage. De to højeste bygninger i baggrunden er Struer Vandtårn i Tårngade fra 1908 og DSB´s administrationsbygning i Jyllandsgade bygget i 1917 ---men ændret til gymnasium i 1938.
Kortet er sendt den 23. marts 1947 fra Struer til Søborg.
Porto: 15-øre lusegrøn Christian X.
|
|

91 visningerFotografisk postkort af Struer Realskoles Drenge Idræts Forening under en udflugt i 1910. Udflugterne gik ofte til bakkerne ved Lemvig. Orkesteret var let genkendelig på deres matros uniformer, men Struer var jo også en havneby, der i 1910/15 blev anløbet af mere end 100 fragtskibe om året.
Kortet er ikke sendt.
|
|

110 visningerHer ses et kort af Struer Realskoles Drenge Idræts forening under en parade på Springvandstorvet. Bag drengene hen af Østergade, hen mod Aggers Manufaktur forretning - T. V. Jensens Tømmerplads og Bager Hollerises hyggelig serveringshave.
Kortet er ikke sendt.
|
|

137 visningerStruer Øster Skole. I 1947 begyndte man i byrådet og i den almindelige offentlighed at tale om en ny Østre Borgerskole. Da byrådet besluttede at starte byggeriet der kostede næsten 2,5 million, blev det den hidtil største investering i byens historie. Skolen fik også tilknyttet Skolelæge ordning og skole tandlæger. Man begyndte at bruge skolen allerede i 1955 men den blev først officielt indviet i 1957.
Kortet er ikke sendt.
|
|

156 visningerDet blev børn fra Struers østlige del der blev tilknytter Østre Skole. Skolen kom senere til at danne overbygning på Realskolen og Gimsing Skole. I kælderen var der også indrettet ungdomsklub og Struer Skytteforening havde deres vinterskydebaner.
Kortet er ikke sendt.
|
|

107 visningerStruer Folkedansere viser deres flotte dragter frem under høsten en varm og solrig sommerdag i Resen. Mændene arbejder med at skære og sammenrive kornet, medens kvinderne stakker kornet.
Kortet er ikke sendt.
|
|
| 47 filer på 4 side(r) |
1 |
 |
|